Part de les professionals del SEVAP (Servei de Seguiment i Valoració de la Prestació) de diversos territoris de Catalunya volem manifestar la nostra preocupació davant la greu vulneració de drets que pateix el jovent extutelat, així com reivindicar la importància de la nostra tasca educativa i d’acompanyament amb aquest col·lectiu.
En un context de gran exposició mediàtica, seguim treballant en l’atenció directa, sostenint realitats complexes que evidencien la necessitat i el valor del nostre servei.
- Vulneració de drets i mala gestió institucional
Creiem que com a professionals també tenim la responsabilitat de denunciar el que creiem un maltractament institucional vers el jovent extutelat per part de la Generalitat. S’ha traspassat una línia que èticament no es pot traspassar. La nostra tasca dins el servei SEVAP resulta cada cop més difícil poder-la portar a terme quan creiem amb fermesa que s’estan vulnerant els drets de les persones.
Des del 26 de juny de 2025, la Generalitat ha començat a enviar cartes a joves extutelats reclamant quantitats desorbitades. Després de diverses reunions dels i les joves extutelats/des amb la Consellera de drets socials i inclusió i el Director General de la DGPPIA, a data 18 de setembre del 2025 la Consellera fa una proposta de condonació del deute que valora que han generat els pagaments indeguts d’aquestes prestacions de joves extutelats.
La realitat és que:
- Continuen revisant expedients amb canvis de criteri retroactius des del 2021, informant del deute que han generat aquests joves, on segons L’ASJTET fan un incompliment del Pla de treball, ja que no compleixen els requisits que ells estableixen. Requisits que s’han anat modificant per part de l’ASJTET sense avís previ als referents dels i les joves que estan percebent la prestació. Encara que ara el discurs és que no hagin de retornar aquests diners, han creat un malestar al jovent sobre la incertesa del retorn dels diners, evocant a situacions de més vulnerabilitat.
- Arran d’aquest canvi de criteri, se’ns ha demanat modificar la data a partir de la qual la persona comença a generar un deute, dels informes signats entre 2022 i 2025, comunicant de la data de la última intervenció realitzada amb el jovent, acció que repercuteix directament en les quanties a retornar dels joves. Això compromet la nostra ètica com a professionals, alhora que menysprea la nostra tasca i criteri educatiu. Les professionals hem expressat el nostre desacord sobre aquest canvi de criteri en el procediment a l’administració.
- La priorització en la revisió dels expedients del jovent que està fent l’administració per aplicar aquests canvis de criteri, està fent que la resta de gestions que ha de portar a terme l’administració estiguin aturades. Les noves concessions no s’estan gestionant, agreujant la vulnerabilitat de les joves i vulnerant greument els seus drets. Les suspensions, extincions i reduccions de la prestació van amb molts mesos de retard. Aquest fet farà que siguin penalitzats econòmicament, ja que estaran cobrant uns diners de forma indeguda no per responsabilitat del jovent que ja han presentat la documentació pertinent, sinó per la mala gestió de l’administració. Aquesta penalització serà primer per hisenda i després per la Generalitat que també els reclamarà els diners, agreujant de nou la seva situació de vulnerabilitat.
- No existeixen protocols clars. Les instruccions que les professionals reben de com afecten certes situacions a la prestació són canviants. Els professionals no tenim cap mena de protocol per escrit. Hem d’informar de coses que prèviament havíem dit que no afectarien i ara sí. S’està criminalitzant al jove per culpa de la mala gestió de l’administració.
- Els i les joves han de demostrar el compliment del pla de treball que avala que cobrin la prestació o la seva residència a Catalunya, en molts casos per manca de registre d’aquesta informació per part de l’administració.
- Tot plegat constitueix una situació de maltractament institucional que ens veiem en l’obligació de denunciar.
- Reconeixement i defensa de la tasca del SEVAP
- Davant l’anunci de la Consellera de Drets Socials de centralitzar la gestió de la prestació econòmica a partir del gener de 2026 i eliminar-ne l’externalització, volem expressar:
- La nostra preocupació pel futur del servei i per la continuïtat de l’acompanyament al jovent.
- El nostre malestar per la manca d’informació sobre la nostra situació laboral.
- El desgast emocional i professional davant d’un servei que hem sostingut malgrat les condicions que estem denunciant.
La nostra feina ha estat marcada per una atenció personalitzada, de confiança i qualitat, adaptada a les necessitats reals de les joves. Ens sentim menystingudes i qüestionades per una administració que sembla prioritzar criteris pressupostaris per sobre de les necessitats humanes.
Llegint entre línies, es dona per fet que el servei s’acaba, quan nosaltres estem detectant i acompanyant situacions d’alta complexitat que viuen les persones joves ateses al servei.
Les professionals del servei estem treballant amb un conveni d’acció social del tercer sector amb unes condicions laborals precàries, promogut per les mateixes administracions on s’abarateixen costos i prima la part econòmica per davant de la proposta tècnica. L’administració i l’entitat no contempla que fem valoració i diagnòstic i no se’ns paga el sou que s’hauria de percebre, encara que el nom del servei ja consta que fem aquesta feina. Ens hem hagut d’adaptar a les diferents dificultats que ens hem anat trobant tant en l’àmbit d’empresa com des de l’administració, com ja s’ha explicat al punt anterior, amb canvis continus de procediments sense facilitar protocols per executar la part administrativa pròpia de la gestió de prestacions, tot i haver-los reclamat en diverses ocasions. Com s’espera que es pugui sostenir tota la feina que implica acompanyar a les persones joves extutelades que cobren la prestació en el context tan hostil i àrid que ens trobem? Fins on arribarem a finals de desembre 2025?
- Relació amb l’administració i proposta de millora
Ens sorprèn que no se’ns consulti com a professionals especialitzades en el sector, tot i detectar mancances importants que podrien millorar la gestió del servei. Reivindiquem:
- Participació real en la presa de decisions.
- Una visió social i educativa, no només econòmica, en les polítiques públiques d’acompanyament al jovent extutelat.
- La necessitat de protocols clars, una estructura estable i un reconeixement explícit de la tasca educativa i de diagnòstic que desenvolupem.
El nostre compromís amb el jovent extutelat
El SEVAP no és només un servei administratiu. És un espai d’acompanyament i creixement. Apostem per l’autonomia, la formació i el benestar emocional dels i les joves. Malgrat les dificultats, el nostre compromís segueix intacte.
Continuarem treballant per una emancipació digna i real, defensant els drets del jovent i denunciant qualsevol pràctica que els vulneri.
Per una societat més justa, on totes les persones joves tinguin les mateixes oportunitats.