II Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana. Innovació educativa

18 DE NOVEMBRE DE 2017 DE 10 A 19 H A L’INSTITUT BARRES I ONES DE BADALONA.

Inscripció

Amb el II Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana. Innovació educativa volem centrar-nos en la renovació pedagògica o, com s’ha popularitzat en els mitjans, la innovació educativa per informar-nos i obtenir novament una panoràmica global de la situació actual de l’educació pública catalana; exposar i compartir situacions, problemes i diagnòstics; reunir i donar visibilitat a una mostra representativa del mosaic de persones i col·lectius que defensen i treballen per l’educació pública; denunciar el procés privatitzador i mercantilitzador que està vivint actualment l’educació pública a Catalunya; i, finalment, reflexionar sobre el model d’educació pública que volem, i començar a discutir i a construir propostes.

Hem estructurat el segon debat en 4 blocs temàtics que tractaran d’abordar els perquès, els quès, els coms i els quis de la innovació pedagògica. A cadascun d’aquests blocs participen 6 convidats que, en dues rondes, faran breus intervencions per presentar un tema concret i, posteriorment, donarem pas a un debat obert amb tots els assistents. Descarrega’t el programa en PDF aquí! Inscriu-te aquí!

iidebateducaciopublica_cartell.jpg

9.30 h ACOLLIDA
BLOC 1 MATÍ/// Qui ha de conduir la innovació educativa dins l’escola pública?

aula 1, 10 h
Si una cosa ha fet Escola Nova 21 ha estat posar de manifest les ànsies de canvi de molts mestres i escoles de la pública que durant anys han estat treballant en solitari per donar una nova mirada a l’educació o que s’han vist abandonats per l’administració pública i, alhora, eclipsar la tasca ingent que durant dècades s’ha fet dins l’escola pública per renovar la pedagogia a nivell individual i social. Quin és el paper del Departament si no el de liderar una política global i sistèmica de renovació educativa per a la pública? Té un model? Per què s’ha centrat en canviar tan sols uns aspectes (l’arquitectura del sistema, els continguts) i abandonar els altres? Quines conseqüències ha tingut? Quin paper han jugat els centres davant aquesta política pública? I els mestres? Quins nous actors han aparegut en el món educatiu?

· Administració pública · La política d’innovació del Departament d’Ensenyament: de la nova arquitectura institucional a la deixadesa en la formació permanent Marc Casanovas
· Centres · El projecte d’una escola de nova creació
· Centres · El projecte d’una escola de llarga trajectòria
· Empreses · El negoci de la innovació educativa i el desembarcament d’empreses, bancs i fundacions Rosa Cañadell
· Externalització · El cas d’Escola Nova 21: quan és la política educativa el que s’externalitza Marta Minguella
· Comunitats · Una experiència històrica a Manlleu: l’escola de l’Erm Miquel Casanovas

BLOC 2 MATÍ /// Com innovar a partir de les realitats i les condicions de les escoles públiques?

aula 2, 10 h
Davant una iniciativa o un diagnòstic de necessitat de renovació, quines realitats ens trobem als centres públics? Com dur-ho a terme en la pràctica? Es fàcil gestionar el canvi? Existeixen les condicions laborals, econòmiques i culturals per a fer-ho? On acaben les modes i pseudociències i comença el rigor, els coneixements i la professionalitat? Qui ha de prendre la decisió de dur a terme una transformació educativa?

· Gestió del canvi · Cal canviar radicalment el centre? Com es fa? Qui ho ha fet? Toni Álvarez
· Qualitat · On són Bruner, Vigotski i Piaget? Preservar el rigor, les referències i la qualitat educativa David Altimir, Associació de Mestres Rosa Sensat
· Condicions laborals · Els drets laborals front a la innovació, la sobreexplotació i l’autoexplotació Montse Milan
· Diversitat cultural · Les aules d’acollida. Experiència d’una acollida mútua Josep R. Gregori
· Transformació social · El projecte Santa Coloma sona Maite Folquè, directora de l’Escola Municipal de Música Can Roig i Torres, i Montse Ruiz, directora de l’Escola Tanit
· Inclusió · Un projecte d’atenció a la diversitat Tània Conejo

BLOC 3 TARDA /// Per què innovar en educació?

aula 1, 15.30 h
Innovar per adaptar-nos a una societat flexible i canviant o per emancipar-nos i transformar una societat en crisi? Innovar per centrar-nos en el desenvolupament emocional dels infants, en el seu creixement com a persones, per motivar els estudiants, per motivar professionalment els mestres? Realment l’educació pública necessita renovar-se? No ho ha fet mai abans? Aquest bloc miraria de presentar una panoràmica d’alguns possibles per quès de la innovació pedagògica per mirar de comprendre si tenen raó de ser, si són compatibles, si són excloents.

· Política · Innovació per al canvi social emancipador vs innovació per a adaptar-nos a la societat del futur. Per què hem d’innovar avui? Joan Buadas
· Mercantilització · Neoliberalisme i nova innovació Jordi Martí
· Història · Renovació pedagògica vs Innovació: la trajectòria de l’educació renovadora a l’escola pública Emili Cortavitarte
· Alumnes · Motivació, educació emocional, resolució de conflictes, corresponsabilització… Els estudiants davant la innovació Laura Dinares, Lucciana Moscosos i Christian Domínguez
· Famílies · Les famílies i la innovació: necessitat, moda, convicció? Mireia de Mingo i Núria Marron

BLOC 4 TARDA /// Què innovar en educació?

aula 2, 15.30 h
Innovar és eliminar assignatures, treballar per projectes i centrar-se en la creativitat? És treballar les competències i eliminar els continguts? És bo això per als nostres infants? Sembla que la innovació educativa s’hagi reduït a una qüestió metodològica i organitzativa, però malgrat aquesta vessant tant esbombada mediàticament, les intervencions en la renovació pedagògica poden afectar a diversos àmbits de l’educació a l’escola. En aquest bloc voldríem destacar aquesta múltiple naturalesa de la renovació (no només metodològica), i presentar projectes i experiències renovadores amb un enfoc socialment transformador.

· Curriculum · La comprensió lectora com a repte (id est, challenge) Òscar Rocabert, Col·lectiu Pere Quart
· Metodologies · Assignatures, projectes, classe magistral… diversitat metodològica front a la diversitat de l’alumnat i de necessitats pedagògiques
· Enfoc curricular · Continguts vs competències vs pensament crític Albert Urrutia
· Avaluació · Formes alternatives d’avaluació. Equitat, cohesió social i pensament crític a partir de l’avaluació Mercè Mas
· Segregació · Experiències contra la segregació social i en favor de l’equitat i la inclusió: el projecte de secundària l’Educació al Centre Ampes Ciutat Vella i entorn
· Arts · Les arts arts escèniques com a eina pedagògica Itziar Añibarro