El camí cap al desmantellament de l’FP

Mercè García Vílchez a El Diari del Treball. És molt preocupant l’enfocament que s’està donant a l’FP inicial merament cap a l’ocupació, com si els centres d’FP fossin ETTs, deixant de banda la formació integral que necessita l’alumnat en aquesta etapa educativa

Imagineu-vos una alumna que intenta assolir les mateixes competències i continguts d’una matèria en la meitat de temps. O un alumne que, a més a més, no té els recursos per a atendre les seves dificultats d’aprenentatge. Imagineu-vos també una tècnica electricista a qui han privat d’un terç de la seva formació en drets laborals, just abans d’incorporar-se al mercat laboral.

Imagineu-vos una docent que es veu obligada a aplicar, davant la pressió de la Conselleria d’Educació, unes orientacions educatives que degraden la qualitat de l’ensenyament i són contràries als currículums vigents. Imagineu-vos un docent que ha de desenvolupar i impartir una doble programació didàctica per tal d’atendre aquella gran part de l’alumnat que no realitza l’FP Dual, per una banda, i els que sí la duen a terme, per l’altra. Imagineu-vos algú sense capacitació pedagògica essent responsable de gran part de la formació de l’alumnat de formació professional.

Imagineu-vos un model educatiu que discrimina l’alumnat de l’FP, perquè només una part minoritària del mateix es beneficia d’un sistema de formació a les empreses presumptament d’èxit. Imagineu-vos un canvi de model educatiu arbitrari i no justificat, i pel qual no es preveu cap pla pilot real, ni cap mena de garanties de reversió en cas de demostrar-se que aquest no funciona.

Imagineu-vos que aquest nou model s’implanta d’esquena a la comunitat educativa, sense cap mena de recursos addicionals, aprofitant una pandèmia mundial, de forma antidemocràtica i fins i tot il·legal, i sense cap mena de voluntat de diàleg i consens. Imagineu-vos una Conselleria d’Educació que no posa al centre de les seves decisions la qualitat educativa i el benestar de tota la comunitat educativa.

Doncs no cal que us ho imagineu perquè tot això és una realitat a l’ensenyament de la formació professional inicial a Catalunya.

El Departament d’Educació ens ha forçat a professorat i alumnat a implantar, a través d’orientacions d’organització curricular, una reforma a l’ombra de l’FP que està sent rebutjada per la comunitat educativa des del juny de 2019. En aquest primer moment, gràcies a l’oposició del professorat, alumnat i sindicats, el Departament es va fer enrere i va retirar-ne la resolució i es va comprometre a obrir un procés de negociació amb els sindicats per cercar una proposta consensuada, de cara al curs 2020-21.

Després d’incomplir la seva promesa, el maig del 2020 el Departament d’Educació va imposar la reforma curricular de la Formació Professional, amb el rebuig de pràcticament tota la representació sindical a la mesa, aprofitant la pandèmia de la Covid-19. En un escenari amb un professorat esgotat pels mesos de teletreball i la complexa situació social viscuda, sense negociar i amb tota la incertesa respecte del curs 2020-21.

Es tracta d’una reforma que traspassa hores lectives impartides al centre educatiu a les empreses, unes hores que, segons ens demostra l’experiència, amb massa freqüència s’utilitzen per a desplaçar professionals qualificats que realitzen tasques estructurals de les empreses, en comptes de destinar-les a la formació pràctica. L’alumnat acaba patint un deteriorament en la qualitat de l’ensenyament, alhora que duu a terme aquestes tasques amb una remuneració més que precària i sense drets laborals ni prestació d’atur.

Com a conseqüència, l’estructura de tot el currículum queda supeditada al desplegament de la Dual que, paradoxalment, és un model minoritari al qual només té accés una petita part dels i les alumnes. El desenvolupament de les sessions lectives queda malmès per la implantació d’un nou model, no justificat i arbitrari, que ha de conviure en una mateixa aula amb un altre que difereix tant pel que fa al contingut com a la metodologia.

Malauradament aquesta falta de transparència, i fins i tot diria certa mala fe, ja és marca de la casa. Hi estem acostumades, per desgràcia. I no ens ha sobtat aquesta pressa per implantar una reforma curricular que va en detriment de l’educació i està pensada per afavorir la mà d’obra barata a les empreses.

El que sí que ens ha sorprès d’aquesta Conselleria és que, empesa pel desig d’afavorir els acomiadaments del professorat i ja de passada també de precaritzar -encara més- el món laboral, s’hagi dut a terme el procés de manera il·legal. Tant de bo el nou conseller González Cambray aturi aquest absolut despropòsit.

Em puc imaginar les converses a algun despatx de Via Augusta: “Per què preocupar-nos d’aprovar un nou decret de currículum abans d’aplicar-lo? Millor pressionem a les direccions dels centres perquè tothom comenci a modificar les seves programacions didàctiques. Tu amenaça amb una hipotètica retallada de dotacions, posa-hi una mica de subvencions de la Dual i digues que això s’està fent a tota Europa!”.

Potser alguna de les persones presents assenyalaria que en el context actual moltes de les empreses s’han de centrar a sobreviure, i no es poden ocupar de la formació pràctica de l’alumnat. En tot cas, la prioritat del Departament d’Educació no pot ser la de donar suport a les empreses cedint el nostre alumnat ni obligar els docents a fer de comercials per captar empreses.

És molt preocupant l’enfocament que s’està donant a l’FP inicial merament cap a l’ocupació, com si els centres d’FP fossin ETTs, deixant de banda la formació integral que necessita l’alumnat en aquesta etapa educativa. Com a societat no podem permetre que la Formació Professional tingui com a objectiu principal la creació de mà d’obra barata, en comptes de futurs professionals qualificats.

Les noves orientacions curriculars responen a aquesta concepció de fons de l’FP, cada cop més supeditada als beneficis i interessos de les empreses, ja que retalla hores lectives tant dels mòduls específics dels cicles com del mòdul transversal de Formació i Orientació Laboral (FOL).

A la vegada, aquesta reforma demostra el tarannà antidemocràtic i autoritari del Departament d’Educació, que any rere any intenta, i moltes vegades aconsegueix, aprovar canvis que deterioren l’educació pública per la porta del darrere, forçats i sense el consens de la comunitat educativa.

Els professors i les professores seguirem lluitant per defensar una formació professional pública, gratuïta i de qualitat!