La Consellera d’Educació, Esther Niubó ha anunciat per aquest curs 2025-26 un nou repte: millorar l’atenció de les necessitats de suport educatiu i l’equitat educativa.
Malauradament, CGT Ensenyament discrepem amb aquest discurs, la realitat és una altra. A finals de juliol el Departament va anunciar la retallada de 103 places d’Integradora Social i 25 places d’Educadora Social als centres educatius públics de Catalunya.
CGT Ensenyament denunciem aquesta decisió unilateral del Departament donat que les Tècniques d’Integració Social i les Educadores Socials són una peça clau en el funcionament de les escoles i instituts públics. No són un recurs afegit ni un suport puntual: són una part fonamental del teixit educatiu inclusiu, aquell que no deixa ningú enrere i treballa de manera coordinada amb la resta d’agents socioeducatius per fomentar la igualtat d’oportunitats educatives. Les seves tasques professionals incideixen directament en el procés educatiu i de construcció de la subjectivitat dels infants i adolescents en situacions de vulnerabilitat i risc social.
Des de CGT Ensenyament valorem negativament que el Departament retalli la plantilla d’Integradores Socials i Educadores Socials mentre s’omple la boca dient que una de les prioritats d’aquest curs sigui la millora a l’atenció de les necessitats de suport educatiu.
Les places suprimides anaven lligades a un programa temporal. Amb el nou programa es contractarà un 30% menys de professionals. I per manca de previsió no se les contractarà fins al 15 de setembre com a mínim, un cop iniciat el curs escolar.
El Departament d’Educació també ha anunciat la retirada de la figura de les Educadores Socials a les escoles de primària i de les TIS de programa als instituts, desfent, en molts casos, els equips socials formats per les dues categories professionals que actuen conjuntament en diferents centres educatius d’arreu del territori català.
Des de CGT Ensenyament som conscients que l’entrada d’Educadores Socials als centres educatius ha generat controvèrsia a les professionals de la Integració Social donat que les funcions a desenvolupar són similars i això ha generat malestar entre els 2 col·lectius de professionals.
El CEESC ha contribuït a alimentar aquest malestar menyspreant a les Integradores Socials, considerant-les professionals de segona, simples suports i subordinades de les Educadores Socials. El CEESC s’oblida que les Integradores Socials porten més de 18 anys treballant als centres educatius públics de Catalunya sent referents dels alumnes i de les seves respectives famílies promovent i facilitant el desenvolupament personal, social i educatiu. I també, que per defensar i posar en valor la tasca de les educadores socials no cal atacar ni menystenir a la resta de professionals.
Des de CGT Ensenyament també som conscients que el col·lectiu d’Educadores Socials als centres educatius al ser funcionàries del Personal d’Administració i Serveis no es senten representades per cap sindicat que té representació al Departament d’Educació. Volem recordar que des de CGT Ensenyament defensem i lluitem per les condicions laborals de totes les treballadores de l’ àmbits educatius (docents, pae, lleure,…)
Des de CGT Ensenyament com a sindicat de classe denunciem el discurs del CEESC i animem a les Integradores Socials i Educadores Socials a treballar de manera coordinada, des de l’horitzontalitat i el suport mutu, format equip conjuntament amb la resta de personal educatiu dels centres públics, per fomentar la igualtat d’oportunitats educatives acompanyant a les infàncies i adolescències en situacions de vulnerabilitat i contribuint així a fer possible una educació de qualitat, justa i equitativa. Juntes som més fortes! Als centres educatius tenim companyes de feina, no subordinades!
Ens volen dividides, però ens trobaran organitzades!
Prou precarització dels professionals del camp social!
Reclamem places estructurals per Integradores Socials i Educadores Socials als centres públics de Catalunya.