Comunicat sobre el projecte de modificació del Decret 171/2022 d’ordenació del batxillerat

Tal com ho fèiem amb l’esborrany de currículum de l’educació bàsica, des de CGT Ensenyament volem manifestar el nostre rebuig al Projecte de decret de modificació del Decret 171/2022, que afecta profundament l’organització i els continguts dels ensenyaments de batxillerat a Catalunya. Denunciem tant el fons com les formes d’aquest procés.

Una tramitació opaca i en ple període de vacances

El Departament d’Educació ha obert el període de consulta pública d’aquest projecte entre el 15 de maig i el 17 d’agost de 2025, coincidint en gran part amb l’acumulació de tasques de final de curs i el període de vacances del personal docent i de tota la comunitat educativa. Considerem això un menyspreu a la participació democràtica, una pràctica institucional deliberada per evitar una resposta organitzada i una deliberació col·lectiva.

Un projecte que afecta el futur dels currículums de batxillerat hauria de ser construït amb transparència, participació i temps real per al debat educatiu, no amb presses ni silencis estivals.

Recolzem les demandes dels col·lectius docents i educatius en lluita

Ens fem ressò i donem ple suport a les demandes de diversos col·lectius que han aixecat la veu contra aquest projecte:

  • Ciències en Perill, que alerta de la marginació de matèries fonamentals com la Biologia, Física o Química en el nou batxillerat.
  • Docents de Filosofia, que denuncien la pèrdua de centralitat del pensament crític i la reducció horària de la Filosofia en el currículum.
  • DocentsCAT i Docents CAT-CAST, que reclamen un espai digne per a la llengua i literatura catalanes i castellanes, amb continguts de qualitat i ambiciosos, enfront de la seva progressiva devaluació.

Aquestes demandes són legítimes i comparteixen una defensa comuna: la dignificació del coneixement, el dret de l’alumnat a una formació completa i el paper transformador de l’escola pública.

Per uns currículums al servei del coneixement i de la classe treballadora

Des de CGT Ensenyament defensem que els currículums educatius han de ser una eina d’equitat i emancipació, no una adaptació acrítica a les lògiques del mercat. Els nous decrets curriculars han anat afavorint l’atomització, la desaparició de continguts rigorosos i la substitució de coneixements per “competències” vagues que desmantellen la funció crítica i formativa de l’educació.

Rebutgem un model que empobreix els sabers, dilueix les matèries i posa en risc l’accés igualitari al coneixement per part de l’alumnat de la classe treballadora.

Exigim:

  • Que s’anul·li el calendari actual del projecte i s’obri un nou període de consulta en període lectiu, real i obert a tota la comunitat educativa.
  • Que es respectin i es reforcin les disciplines fonamentals: ciències, filosofia, llengua, literatura, economia i pensament crític.
  • Que s’aturi el procés de devaluació de continguts i es garanteixi un batxillerat exigent, públic i al servei de la formació integral de l’alumnat.
  • Que els currículums siguin democràtics, consensuats i dissenyats conjuntament amb docents, estudiants i famílies.

Per uns currículums democràtics que permetin l’accés al coneixement a tothom. 

En defensa de l’educació pública i emancipadora.

CGT Ensenyament
Setembre 2025