Índex de continguts
Documents per àmbits
Novetats generals i justificació
Els Documents per a l’organització i gestió dels centres (DOIGC) per al curs 2025-2026 introdueixen canvis respecte al curs actual. En aquest espai s’indiquen aquests canvis agrupats en els quatre àmbits per al curs 2025-2026, que responen als objectius següents:
- Actualització i alineació amb la normativa vigent, tant estatal com autonòmica (Llei orgànica 3/2022, Reial decret 659/2023, Decret 171/2022, Decret 91/2024, Ordre EDF/60/2025).
- Modernització i desburocratització de la gestió educativa, promovent l’ús d’eines digitals, la transparència i la traçabilitat.
- Millora de l’educació inclusiva, amb l’ampliació de figures, recursos i estratègies per a la igualtat d’oportunitats.
- Impuls decidit a la innovació educativa, regulada normativament i amb indicadors específics de seguiment i impacte.
- Enfortiment del suport a la tasca docent, amb orientacions curriculars, reconeixement de la participació i flexibilitat organitzativa.
- Resposta efectiva a les necessitats emergents dels centres i del context social, consolidant un sistema educatiu català més equitatiu, eficaç i transformador.
L’objectiu és garantir la legalitat, la coherència i la millora contínua del sistema educatiu català, i respondre a les necessitats emergents dels centres i de la societat.
Novetats en l’àmbit Projecte educatiu de centre
Documents de gestió i innovació
Canvis principals:
- Actualització normativa i integració del Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE PROA+).
- Inclusió de mesures de convivència derivades del pla “Les escoles lliures de violències” i del Registre de violències contra l’alumnat (REVA).
- Inclusió a la programació general anual (PGA) d’estratègies per millorar els resultats en competència matemàtica i competència lingüística.
- Nova regulació de la innovació educativa: certificació anual per crèdits, convocatòries bianuals en pràctiques educatives de referència, projectes d’innovació educativa i en suport a iniciatives d’innovació dels centres, i avaluació i transferència sistemàtiques segons la nova Ordre d’innovació.
- Cada programa d’innovació ha establert nous indicadors genèrics i específics.
- Creació de tres programes nous d’innovació: Centres referents d’educació inclusiva; De centres d’educació especial (CEE), a centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR), i “Fes el clic”.
- La certificació en innovació educativa passa a ser anual per a tots els participants (si la Inspecció d’Educació en fa una avaluació positiva).
Justificació: compliment de la normativa, reforç de la transparència, i la participació i millora contínua.
Novetats en l’àmbit Currículum
Formació professional (FP)
Canvis principals:
- Implantació total de la Llei orgànica 3/2022, de formació professional: tots els cicles i cursos d’especialització s’adapten a la nova estructura modular, amb FP dual obligatòria i eliminació del mòdul específic de Formació en Centres de Treball (FCT), que s’integra als mòduls professionals.
- Creació obligatòria de mòduls professionals optatius en tots els cicles: un de 99 hores, o bé dos de 66 i 33 hores. Possibilitat d’oferir tres mòduls de 33 hores amb autorització.
- Actualització dels cursos d’accés i preparació a cicles segons el Reial decret 659/2023, amb nous criteris d’avaluació i desplegament complet del pla d’estudis.
- Actualització del consell orientador dels cicles formatius de grau bàsic.
Justificació: compliment i adaptació a la normativa estatal (LO 3/2022 i RD 659/2023), millora de la coherència entre formació acadèmica i laboral, flexibilitat curricular i eficiència administrativa.
Batxillerat
Canvis principals:
- Eliminació de les referències als àmbits. Totes les referències es fan per matèries, sense possibilitat d’agrupar-les per àmbits.
- Obligatorietat d’oferir la Segona Llengua Estrangera a segon de batxillerat.
Justificació: compliment normatiu (Decret 171/2022).
Educació bàsica (primària i ESO)
Canvis principals:
- Recomanació d’utilitzar hores de gestió autònoma per reforçar llengües i matemàtiques en centres amb marge de millora.
- Publicació d’unes orientacions i concrecions curriculars per a matemàtiques i llengües que es poden consultar-se al web El nou currículum. Una oportunitat per aprendre amb sentit.
- Inclusió d’un pla de protecció civil obligatori per a l’alumnat de 3r i 4t de primària, que consisteix en una formació de 10 hores per al professorat i tres sessions de tutoria en cada curs per tractar temes de protecció civil.
Justificació: resposta a necessitats detectades en resultats i compliment de normativa de protecció civil.
Ensenyaments esportius, artístics i d’adults
Canvis principals:
- En ensenyaments esportius, es detalla la relació de mòduls que cal superar abans de l’FCT, la distribució d’hores i la protecció de riscos laborals..
- En ensenyaments artístics superiors, es modifica la prova de maduresa i es regula el trasllat d’expedient dins l’espai europeu d’educació superior (EEES).
- Simplificació i actualització dels procediments de convalidació i exempció de mòduls, especialment en l’FCT i en cicles d’arts plàstiques i disseny.
- En formació d’adults, adaptació al Decret 91/2024 sobre règim lingüístic, actualització de cursos d’accés i flexibilització de l’oferta educativa.
Justificació: adaptació a la nova normativa sectorial, i millora de la qualitat i equitat educativa.
Novetats en l’àmbit Gestió de centre
Digitalització i arxivament electrònic
Canvis principals:
- Obligació reforçada de digitalitzar i custodiar tota la documentació interna i de personal mitjançant eines específiques (eCENTRES i Esfer@).
- Gestió electrònica de les autoritzacions d’ús d’espais i materials, amb criteris de traçabilitat i seguretat jurídica.
- Incorporació de nous apartats sobre protecció de dades, supervisió de recursos digitals i ús de la IA.
Justificació: compliment de la normativa d’administració electrònica, eficiència i seguretat de la informació.
Gestió econòmica
Canvis principals:
- Ús obligatori, al pressupost del centre, dels codis finalistes que ha definit el Departament per a les aportacions de les famílies.
Justificació: desburocratització, modernització administrativa i optimització dels processos de gestió.
Gestió acadèmica i administrativa
Canvis principals:
- Reforç de l’ús del Registre d’alumnes (RALC) per registrar dades específiques (NESE) i millora de la coordinació amb altres aplicacions.
- Actualització de procediments d’arxivament, beques, reclamacions i protecció de dades.
Justificació: millora del seguiment de l’alumnat i compliment de la normativa de dades i transparència.
Educació inclusiva
Canvis principals:
- Incorporació del dinamitzador/a d’educació inclusiva i del Programa de cooperació territorial d’educació inclusiva (PCTEI), amb concreció d’objectius i protocols per a l’alumnat d’infantil i altres etapes.
- Actualització de la terminologia i optimització dels objectius del PCTEI.
Justificació: resposta a la demanda social i normativa d’una escola més inclusiva i adaptada a la diversitat.
Normes d’organització i funcionament (NOFC)
Canvis principals:
- Inclusió obligatòria dels criteris per calcular la compensació econòmica per ús social dels espais, tenint en compte serveis addicionals com neteja o energia.
- Regulació excepcional de la participació de famílies en activitats del centre: només poden actuar com a acompanyants membres d’AMPA o que pertanyin a entitats de voluntariat vinculades a l’educació.
Justificació: transparència, seguretat jurídica i adaptació a la realitat organitzativa dels centres.