Aquest matí hem estat convocades a una reunió d’urgència al Departament d’Educació davant del desgavell en les adjudicacions d’estiu. El mateix Departament ha reconegut que una persona amb responsabilitat, per sota de la consellera i el director general, ha vulnerat intencionadament la normativa per mantenir 876 places perfilades. Aquesta decisió unilateral i il·legal ha alterat el procés d’adjudicació de places, que ara s’haurà de repetir, amb la previsió de fer-ho la setmana vinent sota supervisió del síndic de greuges i amb participació sindical.
Aquest escàndol posa en evidència una greu manca de transparència i control, així com la persistència de pràctiques discrecionals que ja fa anys que denunciem. El sistema actual permet vulneracions flagrants dels drets laborals i provoca inseguretat i malestar en centenars de treballadores que viuen pendents de processos opacs i injustos.
Des de CGT deduïm que:
- Les propostes de continuïtat es mantindran.
- Les places assignades per elecció podrien variar:
- Funcionariat: algunes a millor, d’altres a pitjor.
- Personal interí: molt probablement es veurà perjudicat, amb canvis que podrien implicar pèrdua de plaça o destinació menys favorable.
- Sense novetats sobre les places de difícil cobertura.
Conseqüències immediates:
- Persones majors de 55 afectades, a l’espera de la nova adjudicació i que surti la resolució per la reducció de 2 hores lectives.
- Caos en l’organització de centres: impossibilitat de confeccionar horaris i planificació.
- Desconfiança absoluta envers el Departament i el sistema d’adjudicació.
El problema és estructural: el Decret de Plantilles
El que ha passat no és un fet aïllat, sinó una conseqüència directa del Decret de Plantilles i el sistema de perfilació de places, que ha permès durant anys la tria discrecional de docents per part d’equips directius, vulnerant criteris d’igualtat, mèrit i capacitat.
Aquest model ha afavorit l’amiguisme, la pèrdua de transparència i la inseguretat laboral, especialment entre el personal interí, i ha estat l’origen de moltes de les injustícies que avui esclaten públicament.
Des de CGT exigim:
- Depuració immediata de responsabilitats. Qui ha vulnerat la normativa no pot continuar gestionant processos que afecten milers de treballadores.
- Publicació d’una nota oficial i informació personalitzada a totes les persones afectades, explicant com se solucionarà la seva situació.
- Inclusió immediata de les places de CS de València en el procés d’adjudicació.
- Ajornament de l’inici del curs escolar, si cal, per garantir una adjudicació justa, legal i funcional.
- Participació efectiva dels sindicats en tot el procés d’adjudicacions, amb accés a l’aplicatiu i a la supervisió directa.
- Derogació immediata del “Decret de Plantilles”. És imprescindible eliminar aquest mecanisme que ha obert la porta a la discrecionalitat i a la desprotecció de les treballadores.
Cada estiu es repeteixen els mateixos errors, però aquest 2025 ha fet evident que el sistema no només és injust, sinó també profundament corrupte i arbitrari. El Departament d’Educació ha de deixar de jugar amb el futur i la dignitat del personal docent.
Des de CGT Ensenyament no permetrem que es normalitzin aquestes pràctiques. Continuarem lluitant per un sistema públic, transparent i just.
CGT Ensenyament
18 de juliol de 2025