Comunicat d’inici de curs: Organitzem-nos per la millora de les nostres condicions laborals i de l’educació pública

Des de CGT Ensenyament sempre hem lluitat i continuarem lluitant per una educació catalana pública que formi a les futures generacions per poder construir entre totes una societat més justa i veritablement democràtica. Per millorar la qualitat educativa és imprescindible garantir unes condicions laborals adequades i involucrar els professionals de l’educació en la presa de decisions. La manca de recursos i les condicions laborals precàries junt amb sobrecàrrega de feina invisibilitzada, ens han portat a una pèrdua de qualitat en l’ensenyament. Per això cal defensar els drets laborals de les persones que hi treballem, i així assolir una educació pública de qualitat

Les assemblees d’afiliades de CGT Ensenyament tenim demandes històriques per les quals no deixarem mai de lluitar com són la internalització i l’estabilització del personal educatiu, la reducció de la sobrecàrrega de feina i de la burocràcia, acabar amb la dualització mercantilitzadora de l’FP, la defensa de la immersió lingüística com a eina de cohesió social, la millora de la formació d’adults, i l’assoliment d’una inversió del 6% del PIB en l’escola pública catalana. I com no pot ser d’una altra manera, seguirem posant tots els esforços en la lluita per posar fi al genocidi i a l’ocupació de Palestina.

Tot i que considerem que cal un canvi estructural profund al sistema educatiu, no podem obviar que el curs passat es van realitzar un seguit d’enquestes i consultes en les quals el personal educatiu va expressar les seves prioritats i, atenent les preferències de les companyes, les hem convertit en els nostres eixos de lluita prioritaris per aquest curs.

1. Pujada salarial del 25% per recuperar el poder adquisitiu perdut 

Hi ha un consens general que enguany la lluita de les treballadores de l’educació ha de posar al centre la recuperació del 25% de poder adquisitiu perdut. Per això, exigim una pujada salarial d’almenys un 25% per tot el personal educatiu (docents i PAE), a més de la reclassificació del personal d’atenció educativa a la categoria que els correspon per estudis. Som la comunitat autònoma amb els sous del personal educatiu més baixos i una de les que té el cost de vida més elevat, per tant, el nostre poder adquisitiu és el més baix de tot l’Estat. 

2. Baixada de ràtios per una educació veritablement inclusiva

Les ràtios desmesurades són una de les grans traves per poder implementar amb garanties el decret d’inclusió i per avaluar i atendre adequadament la diversitat de l’alumnat. Amb la davallada demogràfica estem davant d’una oportunitat històrica d’abaixar ràtios per millorar la qualitat educativa i assolir, d’una vegada per totes, una educació pública veritablement inclusiva que garanteixi l’atenció a la diversitat de l’alumnat. En canvi, el Departament tanca línies curs rere curs a escoles i instituts públics mentre segueix finançant amb concerts els centres privats mantenint inalterada la seva oferta de línies. En definitiva, és imprescindible una baixada de ràtios que vagi acompanyada d’un increment del personal d’atenció educativa i dels recursos específics per a la inclusió. En aquesta línia, no podem tolerar l’eliminació de places d’Integradores i Educadores Socials als centres de màxima complexitat.

3. Recuperem la democràcia als centres educatius 

Els temps dels ‘amos del cortijo’ s’han acabat. Cada vegada són més els centres que planten cara a les actituds caciquils d’alguns equips directius. És cabdal derogar els decrets més lesius de la LEC que han malmès la democràcia als centres afavorint el nepotisme, el clientelisme i les pràctiques despòtiques a alguns centres. Hem d’aconseguir que siguin els claustres qui escullin a les direccions i no al contrari com està passant actualment.

Venen temps de lluita, venen temps de vagues

Seria deshonest no fer esment de la vaga, una eina que, com a CGT, fem servir no només a educació, sinó a tots els sectors en els quals tenim representació. Considerem la vaga com una de les armes més efectives que té la classe treballadora per aconseguir els seus objectius, però l’èxit d’aquesta dependrà de la implicació que s’aconsegueixi de tot el personal educatiu. 

És imprescindible començar un procés assembleari de decisió des de la base convocant assemblees de centres i de zones educatives. Hem de ser conscients que l’únic camí per aconseguir les nostres exigències implica organitzar-nos als centres en assemblees consensuant les accions a realitzar amb les nostres companyes, tractant de convèncer-les que han de participar de la presa de decisions i de les mobilitzacions. 

Aquest curs apostem per construir amb la resta de la comunitat educativa una força col·lectiva i combativa que ens permeti assolir totes les nostres reivindicacions. Ara bé, ho farem organitzant-nos als centres, participant de manera activa en les assemblees, exigint els nostres drets. Els nostres drets laborals són els drets educatius dels nostres alumnes.

S’estan carregant l’educació pública i no podem permetre-ho ni un curs més.

FEM-NOS RESPECTAR! DIGNIFIQUEM L’ESCOLA PÚBLICA!

CGT ENSENYAMENT