Tal com ho fèiem amb l’esborrany de currículum de l’educació bàsica, des de CGT Ensenyament volem manifestar el nostre rebuig al Projecte de decret de modificació del Decret 171/2022, que afecta profundament l’organització i els continguts dels ensenyaments de batxillerat a Catalunya. Denunciem tant el fons com les formes d’aquest procés.
Una tramitació opaca i en ple període de vacances
El Departament d’Educació ha obert el període de consulta pública d’aquest projecte entre el 15 de maig i el 17 d’agost de 2025, coincidint en gran part amb l’acumulació de tasques de final de curs i el període de vacances del personal docent i de tota la comunitat educativa. Considerem això un menyspreu a la participació democràtica, una pràctica institucional deliberada per evitar una resposta organitzada i una deliberació col·lectiva.
Un projecte que afecta el futur dels currículums de batxillerat hauria de ser construït amb transparència, participació i temps real per al debat educatiu, no amb presses ni silencis estivals.
Recolzem les demandes dels col·lectius docents i educatius en lluita
Ens fem ressò i donem ple suport a les demandes de diversos col·lectius que han aixecat la veu contra aquest projecte:
- Ciències en Perill, que alerta de la marginació de matèries fonamentals com la Biologia, Física o Química en el nou batxillerat.
- Docents de Filosofia, que denuncien la pèrdua de centralitat del pensament crític i la reducció horària de la Filosofia en el currículum.
- DocentsCAT i Docents CAT-CAST, que reclamen un espai digne per a la llengua i literatura catalanes i castellanes, amb continguts de qualitat i ambiciosos, enfront de la seva progressiva devaluació.
Aquestes demandes són legítimes i comparteixen una defensa comuna: la dignificació del coneixement, el dret de l’alumnat a una formació completa i el paper transformador de l’escola pública.
Per uns currículums al servei del coneixement i de la classe treballadora
Des de CGT Ensenyament defensem que els currículums educatius han de ser una eina d’equitat i emancipació, no una adaptació acrítica a les lògiques del mercat. Els nous decrets curriculars han anat afavorint l’atomització, la desaparició de continguts rigorosos i la substitució de coneixements per “competències” vagues que desmantellen la funció crítica i formativa de l’educació.
Rebutgem un model que empobreix els sabers, dilueix les matèries i posa en risc l’accés igualitari al coneixement per part de l’alumnat de la classe treballadora.
Exigim:
- Que s’anul·li el calendari actual del projecte i s’obri un nou període de consulta en període lectiu, real i obert a tota la comunitat educativa.
- Que es respectin i es reforcin les disciplines fonamentals: ciències, filosofia, llengua, literatura, economia i pensament crític.
- Que s’aturi el procés de devaluació de continguts i es garanteixi un batxillerat exigent, públic i al servei de la formació integral de l’alumnat.
- Que els currículums siguin democràtics, consensuats i dissenyats conjuntament amb docents, estudiants i famílies.
Per uns currículums democràtics que permetin l’accés al coneixement a tothom.
En defensa de l’educació pública i emancipadora.
CGT Ensenyament
Setembre 2025