L’escola pública rapitenca maltractada pel Departament d’Educació

  • L’escola inundada pels aiguats de l’octubre ara es retallada pel Departament. Les famílies de l’Horta Vella se senten enganyades per la Consellera Niubó que, a l’octubre, es va comprometre a ajudar al centre.
  • Educació pretén tancar una línia de 1r d’ESO a l’Institut els Alfacs, la segona que tanquen en dos anys. Els alumnes fa anys que es troben amuntegats al centre, donat que l’edifici va ser concebut per a uns 350 alumnes i actualment acull 750.

La comunitat educativa rapitenca (AFA Escola Horta Vella, AFA Institut els Alfacs, AFA Carles III i la Plataforma per un nou institut), l’aFFaC i els sindicats CGT Ensenyament i USTEC mos hem unit per denunciar les pretensions del Departament de tancar dues línies públiques al municipi i per exigir-li que NO retalli cap línia a l’escola pública rapitenca. En concret, Educació pretén tancar una línia d’i3 a l’Escola Horta Vella, l’escola inundada pels aiguats de l’octubre. La Consellera Niubó va visitar l’escola després dels aiguats i, durant la visita, es va comprometre amb les famílies a ajudar al centre, en canvi, ara proposa retallar l’escola. Les famílies se senten enganyades per la màxima autoritat d’Educació i la comunitat educativa rapitenca exigeix a la Consellera que rectifiqui i compleix-hi la seua paraula. Des de l’anunci de la proposta de tancament l’AFA del centre junt amb les mestres venen organitzant diversos actes per evitar que la retallada es confirmi. En cas que el Department rectifiqui i enlloc de proposar tancar la línia d’i3 a l’Horta Vella, decideix-hi tancar-la a l’altra escola del poble, l’Escola Carles III, també mos oposarem frontalment. CAP TANCAMENT A L’ESCOLA PÚBLICA RAPITENCA!  

A més a més, Educació proposa tancar una línia de 1r d’ESO a l’Institut els Alfacs. En aquesta ocasió plou sobre mullat, donat que, de produir-se, seria el segon tancament que pateix el centreen dos anys consecutius, ja que aquest mateix curs Educació ha retallat una línia a l’institut. Recordem que la situació a l’Institut els Alfacs és insostenible. L’edifici va ser concebut per a uns 350 alumnes i actualment acull 750 alumnes. Aquesta sobreocupació comporta greus mancances d’espai, dificulta la convivència escolar i posa en perill la seguretat, ja que l’edifici es troba en una zona amb risc d’esllavissaments. Per la situació descrita, la Plataforma pel nou institut va encapçalar una lluita per acabar amb aquesta situació i, a finals de l’any passat, va obtenir resultats, donat que la conselleria es va comprometre a construir un nou institut a la Ràpita entre 2028 i 2029. Però els col·lectius signants volem denunciar que si el Departament continua retallant línies a aquest ritme, el nou edifici encabirà un institut fantasma, un centre educatiu sense alumnes.

El Departament d’Educació justifica els tancaments en la davallada demogràfica obviant que per mantenir les mateixes línies NO cal augmentar la despesa pública ni un sol cèntim. En aquesta línia, els sotasignants remarquen que amb els tancaments de línies estem perdent una oportunitat històrica d’abaixar ràtios per millorar la qualitat educativa i assolir, d’una vegada per totes, una educació pública veritablement inclusiva que garanteix-hi l’atenció a la diversitat de l’alumnat. 

Per acabar, els diferents col·lectius volem mostrar a la societat el greuge comparatiu que pateix l’escola pública respecte a la privada-concertada, ja que, de manera sistemàtica, curs rere curs, Educació retalla línies a l’escola pública catalana mentre manté inalterada l’oferta de la concertada.

En cas que el Departament NO rectifiqui, els col·lectius sotasignants iniciarem mobilitzacions contundents al municipi per defensar l’escola pública rapitenca.

La notícia als mitjans:

https://ebredigital.cat/2026/03/25/comunitat-educativa-de-la-rapita-i-sindicats-amenacen-amb-mobilitzacions-contundents-si-es-perden-les-linies-publiques-amenacades
https://www.aguaita.cat/societat/la-rapita-alca-la-veu-contra-la-retallada-de-linies-educatives.html

https://www.marfanta.com/2026/03/26/la-comunitat-educativa-de-la-rapita-es-mobilitza-contra-el-tancament-de-linies-a-lhorta-vella-i-els-alfacs/