La FaPac (Federació d’Associacions de Mares i Pares d’alumnes de Catalunya) ha endegat una campanya per demanar l’anul·lació de l’Acord Marc sobre menjadors escolars  aprovat pel Departament d’Ensenyament del Govern en funcions de la  Generalitat de Catalunya. Aquest acord marc és d’aplicació al Maresme-Vallès Oriental i obre la porta a la licitació pública del servei i prop de 200 centres poden veure’s afectats.
Signa la petició per aturar aquest acord marc a : change.org
COMUNICAT DE PREMSA
La FaPaC impugnarà l’Acord Marc de  serveis menjador perquè afavoreix les grans empreses del sector i limita  el paper de les AMPA en la seva gestió.
La FaPaC denuncia que l’Acord Marc publicat no es correspon  amb  l’Acord Marc anunciat verbalment per membres del Departament  d’Ensenyament en reunions mantingudes amb membres de la nostra  federació. No hi ha hagut voluntat de consens amb la comunitat educativa  i s’aprova per un govern en funcions.
- La federació sospita que el nou sistema de licitació pública es pretén estendre a altres comarques: al portal de contractació pública de la Generalitat de Catalunya s’anuncien properes licitacions al Baix Llobregat, Vallès Occidental, Catalunya Central i Barcelona Comarques.
 
- El volum econòmic anunciat, sobre 50 milions d’euros, obre una sospita raonable pel que fa a les motivacions reals d’aquest acord.
 
Barcelona, 17 de desembre de 2015
 La FaPaC anuncia que emprendrà accions de forma immediata contra  l’Acord Marc de serveis de menjador escolar per a les comarques del  Maresme-Vallès Oriental, entre elles la seva impugnació i denúncia  davant de totes les instàncies possibles fins que els nous responsables  del Departament d’Ensenyament n’anunciïn la seva paralització i  derogació definitiva. Les AMPA d’aquestes comarques ja han mostrat la  seva indignació i preocupació que van quedar paleses en una reunió,  celebrada dimarts 15 de desembre a Mataró, on una seixantena d’AMPA es  van trobar per analitzar la situació i dissenyar un pla de  mobilitzacions.
 L’Acord -que comporta el model de licitació pública com a fórmula de  contractació del servei de menjador a prop de 200 centres educatius del  Maresme i Vallès Oriental- tindrà greus conseqüències: afavorirà la concentració i adjudicació del servei en mans de les grans empreses del sector de l’alimentació i atemptarà contra la capacitat que tenen les AMPA per continuar duent a terme la gestió d’aquest servei. En el cas dels serveis de menjador autogestionats per les mateixes AMPA  previsiblement no podran ni tan sols presentar-se al concurs per a la  gestió del seu propi centre.
 La FaPaC alerta que el criteri econòmic tindrà més pes que la qualitat del menjar i del propi servei.  Per a les petites i mitjanes empreses que ja ofereixen el servei serà  difícil competir-hi. A més, el nou sistema va en detriment dels criteris  ecològics, saludables i de proximitat defensats per la FaPaC i que són  bàsics per garantir una alimentació sana als nostres infants. Si  l’adjudicació es fa per contractació pública els centres educatius i les AMPA no participaran en la selecció de  les empreses adjudicatàries amb la qual cosa tampoc podran intervenir  en cas que la qualitat del servei no sigui l’adequada.  
Manca de transparència i claredat 
 La FaPaC denuncia la desinformació i la maniobra poc clara amb què s’ha  procedit a la publicació de l’Acord Marc, publicat al DOGC pel  Departament d’Ensenyament el passat dia 3 de desembre. No s’ha  transmès una informació prèvia i completa sobre com l’Acord pot afectar a  aquelles AMPA del territori que participen actualment de la gestió del  servei. No s’ha tingut en compte en cap moment l’opinió de la  comunitat educativa dels centres que poden veure’s afectats. Encara ara  les AMPA i les direccions desconeixen si tots els centres educatius  entraran al concurs ni quan entrarà en vigor.
 Aquest Acord Marc entra en col·lisió amb la Moció 196/X del Parlament de Catalunya sobre menjadors escolars.  No contempla la participació de les famílies en el procés de tria  d’empresa, ni en el seguiment de la qualitat del servei. És especialment  sagnant l’incompliment del punt 6.e) on es fa just el contrari.
 El volum econòmic anunciat, sobre 50 milions d’euros, obre una sospita raonable pel que fa a les motivacions reals d’aquest acord.
 Per tots aquests motius impugnarem legalment aquest acord, negociarem  políticament la seva derogació i impulsarem socialment accions i  campanyes de sensibilització en aquesta línia. 
