Fem fora de l’educació pública a l’església i els bancs

El Departament pretén que el nostre alumnat presti serveis a entitats religioses i aprengui economia de entitats financeres

Al final del curs 14-15 denunciàvem l’inici del desplegament per part del Departament d’Ensenyament del projecte de Servei Comunitari a Catalunya que consisteix a incloure progressivament al currículum de 3r o 4t de l’ESO de 20 hores d’activitat de voluntariat de les quals 10 hores són de formació a l’aula i 10 hores de servei fora de l’horari lectiu. Podeu veure el comunicat que vam fer a http://cgtense.pangea.org/spip.php?article4070#.V-o1m_mLTIV. Ja en aquell moment alertàvem de que es faria mitjançant entitats externes i privades i qüestionàvem els valors que aquestes transmetrien al nostre alumnat, tenint en compte que no sabíem ni tans sols si serien entitats laiques o confessionals.

Avui ja podem afirmar que algunes de les entitats per les quals els i les nostres alumnes faran el present curs aquest “voluntariat forçós” són entitats religioses i amb vinculacions directes amb l’església catòlica i l’opus dei. Fins i tot han proposat activitats “solidàries” amb entitats confessionals a alumnat amb famílies que entre Religió catòlica i Cultura i valors ètics, van escollir per Cultura i valors ètics per ser una matèria no confessional i que té entre entre els seus objectius fomentar la visió crítica i anàlisi racional dels diferents tipus de moralitat i valors, des d’una perspectiva laica.

Alguna de les activitats proposades, a més, ofereix obertament la participació i col·laboració econòmica a empreses a canvi de “publicitat a la via pública”, entre d’altres. Per tant, a banda del caràcter religiós de l’entitat organitzadora i de la seva visió de la “solidaritat” des del punt de vista de la caritat cristiana s’ha d’afegir també la presència d’empreses privades i amb interessos publicitaris i per tant econòmics en aquestes activitats.

Des de CGT Enyenyament tornem a denunciar la voluntat d’adoctrinament sobre l’alumnat que pretén exercir el Departament d’Ensenyament mitjançant el Servei Comunitari. El Departament esmenta com a un dels objectius del projecte “Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.” Però escull entitats religioses per fer-ho i no plataformes i espais crítics i compromesos com els que lluiten contra les seves retallades i contra la misèria i les desigualtats que les seves polítiques generen.
Exigim al Departament la retirada immediata de totes les entitats confessionals del projecte comunitari i l’aturada de tot el projecte. Si es considera, després d’un debat prou ampli de tota la comunitat educativa, que cal treballar activitats que afavoreixin una actitud crítica i compromesa davant la societat, que siguin els alumnes i els docents que les duran a terme qui escullin quines activitats i amb quins col·lectius es poden fer. Nosaltres els podrem oferir la participació en assemblees de joves, de barris, pels tancaments del CIE, per l’acollida de persones refugiades, contra els desnonaments i contra les seves retallades.

Rebutgem la mercantilització creixent i descarada al ensenyament públic que amb projectes com aquest o com l’Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC) introdueixen entitats bancàries i amb ànims de lucre als centres públics i pretenen adoctrinar sobre en què i com convé que els i les nostres joves es gastin els pocs diners que encara no ens han acabat de robar. Exigim l’aturada de l’EFEC i que els centres públics estiguin lliures d’entitats financeres i empreses.

Fem una crida a docents i famílies dels centres educatius amb Servei Comunitari o EFEC a rebutjar-les i a obrir un debat amb les seves comunitats educatives sobre la presència d’entitats externes en centres públics i els perills que suposa per una educació veritablement crítica i laica. Ens oferim per participar en aquests debats i/o col·laborar amb iniciatives per rebutjar-les.

Model de reclamacióUs adjuntem un model de reclamació que ja ha presentat una família oposant-se a la participació del seu fill/a a prestar servei comunitari amb una entitat confessional i us demanem que us podeu en contacte amb nosaltres si voleu iniciar aquesta o altres accions.

CGT Ensenyament
Octubre de 2016