#ràtios20 “ABAIXEM LES RÀTIOS”

La FaPaC impulsa la campanya “ABAIXEM LES RÀTIOS” per reclamar que a P3 la ràtio passi de 25 a 20 alumnes per classe #ràtios20

  • La reducció legal de la ràtio és possible sense cap cost addicional en els pressupostos, només amb una aposta decidida pel Departament d’Ensenyament.
  • La mesura ajudaria a una millor planificació escolar des de P3 i permetria lluitar contra la segregació escolar, amb una distribució equitativa dels alumnes, evitant massificacions en escoles mentre d’altres tenen ràtios molt baixes.
  • Entitats diverses, moviments, sindicats, partits polítics, etc ja han donat el seu suport a la campanya amb la seva adhesió.

Barcelona, 24 de gener de 2017

Pot educar un sol mestre 27 nens i nenes de 3 anys en una mateixa aula?
Es poden atendre totes les necessitats dels infants en una classe massificada? Poden aprendre de forma adequada?

Aquests són alguns dels interrogants i preocupacions de moltes mares i pares que reclamem una baixada de ràtio per garantir la qualitat educativa que es mereixen els nostres fills i filles.

La FaPaC impulsa la campanya “ABAIXEM LES RÀTIOS: NO a la massificació de les aules” per reclamar al Departament d’Ensenyament la reducció de ràtios generalitzada i de forma legal a les aules de P3 de manera que el número d’alumnes per classe passi de 25 a 20 a totes les escoles.

La federació ha obert una recollida massiva de signatures a la plataforma Change.org per tal que les més de 2.200 AMPA federades de tot Catalunya, famílies, i ciutadania en general, s’adhereixin a aquesta petició que, en definitiva, persegueix la millora de la qualitat de l’educació. La campanya també s’ha fet extensiva a entitats, col·lectius, plataformes diverses, sindicats, partits polítics, entre d’altres, per comptar amb el seu suport. Aquesta és la primera acció d’una campanya que vol posar el toc d’atenció en els riscos que té tant estudiar en aules massificades com tancar línies de forma injustificada.

La FaPaC defensa abaixar la ràtio base a 20 alumnes com una mesura prioritària perquè ajudaria a una millor planificació escolar i serviria per lluitar contra la segregació escolar amb una distribució de l’alumnat més equitativa. Així ho recomana el mateix Síndic de Greuges en el seu informe La segregació escolar a Catalunya: La gestió del procés del procés d’admissió d’alumnat (juliol 2016). En definitiva, la ràtio contribueix a la millora de l’educació i permet garantir una correcta atenció a les necessitats de l’alumnat. A més, es pot aplicar de forma immediata i sense cap cost addicional en els pressupostos.

La davallada demogràfica s’ha d’aprofitar per mantenir les mateixes línies educatives de P3 i reduïr el número d’alumnes per classe. Contràriament, Ensenyament s’escuda en aquest descens per tancar línies i continuar amb una política de retallades encobertes i estavi de recursos. La conselleria no ha donat cap pas endavant per millorar la planificació escolar i la distribució de l’alumnat

La supressió de línies dels darrers anys són conseqüència d’una mala planificació escolar i distribució de l’alumnat que tenen un efecte negatiu sobre l’equitat del sistema educatiu i expliquen, en part, la segregació escolar que continua existint a molts centres.

DEMANDES de la campanya:

  • Mantenir en funcionament totes les linies i tots els grups
  • Adequar la ratio per interes general a la demanda de cada municipi amb una ratio base de 20 alumnes a P3 (modificació del Decret 75/2007, del 27 de març, pel qual s’estableix el procediment d’admissió d’alumnat als centres)

Les nostres RAONS:

  • La baixada de ratio a 20 alumnes té un efecte positiu sobre el rendiment acadèmic de l’alumnat i sobre les pràctiques pedagògiques del professorat.
  • Permet un ensenyament més individualitzat i una correcta atenció a les necessitats de l’alumnat, especialment quan apareixen dificultats.
  • Garanteix una major satisfacció professional del professorat perque pot dedicar més temps a l’ensenyament i reduir les intervencions no acadèmiques.
  • Facilita la possibilitat d’implantar noves metodologies d’innovació a l’aula.
  • Afavoreix la implicació familiar en l’educació dels infants.