Resum Mesa Tècnica de resposta del Departament al Document de propostes del Grup impulsor de mesures de millores educatives (Comitè d’experts)

Assisteixen a la reunió com a organitzacions sindicals USTEC, ASPEPC, CCOO, CGT i UGT. Per part del Departament d’Educació assisteixen la consellera Anna Simó, la secretària general d’Educació Patrícia Gomà i la directora general de professorat i personal de centres públics Dolors Collell.

L’únic punt de l’ordre del dia és la resposta del Departament d’Educació al document de propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives, és a dir, les conclusions que ha fet arribar a la consellera el grup d’experts que va ser convocat arran del desastre dels resultats de les proves PISA el desembre de 2023. El podeu trobar aquí:

https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/resposta-educacio-mesures-grup-impulsor.pdf

USTEC tracta d’incloure en l’ordre del dia un punt per poder tractar qüestions laborals, però no s’accepta i finalment li entreguen un document escrit a la consellera.

La consellera ens fa un resum general d’aquesta resposta de retorn de l’informe del comitè d’experts, a vegades llegint-nos algun paràgraf. Sí, ens estan llegint un pdf a una mesa sectorial amb el Departament. En aquestes ens trobem…

El document en qüestió és lamentablement inconcret i superficial. No hi ha pràcticament cap mesura planificada, amb una dotació pressupostària i no deixa de ser una declaració de bones intencions. Una altra més.

Comencen les intervencions dels sindicats, amb USTEC amb tres intervencions en les quals, respectivament, assenyalen el seu desencís per no haver revertit les retallades al col·lectiu docent, la necessitat d’un canvi en l’estratègia de les Aules d’Acollida (al contrari del que surt a l’informe presentat pel departament) i varis dels aspectes relacionats amb l’FP, posant el focus a la qüestió de la formació no presencial als i les docents.

Per la seva part, ASPEPC agraeix el canvi de maneres en la relació amb els sindicats amb relació a l’anterior conseller Cambray i parla també de l’oportunitat perduda per haver aconseguit millorar les condicions laborals del col·lectiu docent, fent èmfasi en el fet d’estar a la cua de salaris en comparació amb altres comunitats autònomes de l’Estat Espanyol i en els resultats de PISA.

La següent intervenció és de CCOO, que, pel fet que des de la moderació de la mesa es demana concreció a l’hora de les intervencions, planteja consensuar els tempos d’aquestes intervencions, sense èxit. Expressa la seva satisfacció per l’acord a què van arribar amb la consellera i, amb relació al document de resposta del departament al grup impulsor, pel fet que sí que es concreti que les tutories compartides estigui planificat cobrar-les. 

Arriba el moment de la intervenció de la CGT. Comença el nostre company donant-li les gràcies a la consellera, però que més gràcies li donaria si poguéssim negociar alguna cosa. El document del departament és lamentable, 13 fulls per no dir res. Assenyala que sembla un Treball de Recerca mal fet i que ja n’hi ha prou d’analitzar la situació. Es necessiten mesures efectives, planificades i amb dotació pressupostària i és el contrari del que surt a aquest informe. Davant la intenció del departament de fer una altra nova guia d’aprenentatges bàsics, expressa el surrealisme de la qüestió del currículum, que ningú entén. Li sembla gairebé insultant que les mesures per tornar a prestigiar la professió docent siguin un parell de hashtags, un videopòdcasts i una sèrie a Tv3. Ja que hi som, demana que la sèrie la facin els de Polònia. Si volien concreció, aquí en tenen dues tasses. 

Intervé una altra companya de CGT, que ha de defensar-se davant l’intent de la moderació de la mesa d’acotar el seu temps d’intervenció havent de dir textualment: “faré servir el meu temps d’intervenció igual que la resta de sindicats”. Inicia el seu torn explicant que el document és superficial i que, tot i les eleccions, hauria d’haver-hi propostes concretes. Remarca el fet que les millores aconseguides sempre han sigut per les mobilitzacions realitzades. Li agradaria una conselleria que parlés menys i fes més. Quant a les mesures per l’educació inclusiva, pregunta si l’assistent de l’alumnat amb TEA serà de contractació pública o externalitzat, com passa amb les vetlladores. I es queixa pel greuge que a l’escola privada sí que hi hagi una infermera destinada al centre, cosa que no passa a la pública. Se centra després en la part de benestar del professorat, assenyalant que la salut mental i emocional és estructural i no s’ha de tractar de manera individual. Les causes estan també en el maltractament professional. Acaba la seva intervenció demanant que es destinin més recursos i que és una vergonya que els i les estudiants SENSEI hagin de pagar un màster de 6.000 euros per després haver de cobrar només mitja jornada a través d’aquest programa.

UGT intervé lloant l’acord que van signar amb la consellera i parlant de les mobilitzacions dels últims anys. Com a la resta de sindicats, li sembla que el document és inconcret i que potser per adonar-se de l’estat emocional del professorat haurien de passar més per les aules i veure-ho en primera persona.

La consellera fa una intervenció de resposta a algunes de les qüestions plantejades pels sindicats de manera general. Contesta que es van pactar els noms del grup d’experts en seu parlamentària. Diu que els grups parlamentaris no volien cap canvi estructural amb l’informe del grup d’experts. Que va treballar amb 2 línies pel que fa a aquest Grup Impulsor: una com s’ha fet i una altra a mitjà-llarg termini per posar, aquesta vegada sí, canvis estructurals. Ens respon a la CGT dient que ni hi ha cap privatització al document i ens llegeixen els increments de personal PAE que hi surten. Pren nota sobre el tema de salut mental. Sobre el suport a alumnat amb TEA, diu que no ha estat possible aquesta legislatura. Parla d’un model que va implementar la Mònica Oltra quan estava al Botànic a la Comunitat Valenciana i que es diu PATI. Ella vol basar-se en aquest model, que compta amb un assistent personal públic, no privat. És una cosa que també s’està treballant amb serveis socials i que tirarà endavant si és consellera en les pròximes eleccions. Assenyala que les Aules d’Acollida Accelerada s’aniran implantant a poc a poc fora de Barcelona ciutat. Remarca que per ella, l’acord signat amb CCOO i UGT és un bon acord i que serà el primer que farà en cas de ser designada consellera de nou, tot i que diu clarament que només es pot comprometre a continuar el seu tràmit, però no depèn d’ella. Finalitza expressant que està tractant de mirar que pugui entrar als pressupostos actuals sobre l’equiparació de l’FP.