En defensa d’una educació inclusiva real. 

Acabem amb els fakes del Departament d’Educació. Protegim la pública!

El dijous 28 de setembre va tenir lloc una concentració a Manresa, davant del SSTT de la Catalunya Central reclamant al Departament d’Educació millores immediates en les condicions laborals de les vetlladores i el desplegament del Decret d’Educació Inclusiva 150/2017. Aquesta acció, on van participar més d’un centenar de persones convocades per CGT, recull el testimoni d’altres accions de protesta realitzades anteriorment i pretén ser el germen d’una mobilització continuada.

El dimarts 10/10/23 a les 11 h, un col·lectiu format per famílies de nens, nenes i joves amb discapacitat i que tenen necessitats educatives especials, va convocar una concentració davant de les oficines del Departament d’Educació a Barcelona (Via Augusta, 202) amb els mateixos objectius que la CGT Esenyament: 

  • Desplegament d’un pla d’acció urgent, amb dotació econòmica per a la contractació de més vetlladores, que permeti la inclusió real de l’alumnat amb necessitats educatives especials a tots els espais educatius. 
  • Internalització de les treballadores del sector per acabar amb la precarització i la fragmentació del servei.

La mateixa setmana i en un programa de màxima audiència de TV3, Laia Asso, directora general d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació, va anunciar que aquest curs no podem esperar un augment de les hores de monitoratge de suport perquè no hi ha pressupost. “Ens l’hem petat”, aquesta va ser, literalment, l’explicació que va donar. 

Mentre que Sí que hi ha diners per pagar recursos que sovint no responen a les necessitats reals dels centres i que tampoc es distribueixen sense tenir en compte criteris de renda familiar (com els xecs escolars, aires condicionats en espais comuns però no a les aules, ordinadors i altres materials informàtics, etc.). Mentre que SÍ que hi ha diners per a l’escola concertada, se’ns anuncia que s’esfuma la necessària inversió per augmentar la dotació de vetlladores i desplegar una inclusió real “perquè ens hem petat el pressupost” (Laia Asso).

La manca d’hores de vetlladores dificulta als centres l’organització de sortides i colònies en els grups on hi ha alumnes amb necessitats educatives especials (NEE), arribant, en algun cas, a no poder anar-hi per no poder garantir l’adequada atenció a l’alumnat. Moltes famílies d’alumnes amb NEE es veuen abandonades per la pública i, per desconfiança, els porten a la concertada. Aquesta és la inclusió que aconsegueix el Departament: més segregació, més privatització i més abandonament.

I aquí arribem al punt clau de la qüestió, l’externalització d’aquest servei. Els pocs recursos de què disposem es malbaraten en empreses com Fundesplai, Pere Tarrés, Bàsic o Samu, que arreu del país es reparteixen el pastís de les contractacions públiques. Fan beneficis a costa de l’explotació de les vetlladores i de l’abandonament de l’alumnat. 

La internalització és necessària per no perdre recursos i per posar fi a la seva precarietat laboral. Recordem que existeix la figura de l’Auxiliar d’Educació Especial (AEE), que és Personal d’Atenció Educativa (PAE) propi del Departament d’Educació. Aquestes auxiliars comparteixen funcions amb les vetlladores, però tenen millors condicions laborals. Fa dècades que no es convoquen processos de selecció per proveir aquest cos que, amb l’aprovació del Decret d’Inclusió, és cada cop més necessari. És urgent, doncs, una convocatòria per contractar auxiliars de l’educació especial en tots els centres.

En la mateixa situació es troben les Intèrprets de Llengua de Signes. Durant l’educació obligatòria formen part del PAE, però en la postobligatòria són contractades per la Pere Tarrés, qui en té la concessió des de fa anys. A la precarietat laboral, altre cop s’hi suma una mala gestió i abandonament per part del Departament: no se les contracta durant tot el curs (retallant-los les hores de manera fulminant i injustificada) i es deixa l’alumnat sense intèrpret, el seu suport, en època d’exàmens i recuperacions.

Si l’educació inclusiva ha vingut per quedar-se, el Departament està fent justament el contrari d’allò que cal. Per això, des de CGT Ensenyament exigim a la consellera Anna Simó més recursos i una millor gestió dels que ja n’hi ha. Perquè corregeixi immediatament el rumb i atengui les reivindicacions següents:

  • Cap retallada d’hores de vetlladora en cap centre educatiu on les necessitats del curs anterior continuïn. 
  • Més dotació per atendre les necessitats immediates del servei, incloent-hi els acompanyaments a sortides escolars, extraescolars i el pati.
  • Internalització del servei de vetlladores i intèrprets a tot Catalunya i subrogació amb millora de les condicions laborals de totes les treballadores que actualment estan contractades per empreses externes.
  • Augment de la dotació d’Auxiliars d’Educació Especial (AEE), així com d’Educadores d’Educació Especial (EEE), de Mestres d’Educació Especial i de Professorat d’Orientació Educativa, tant com sigui necessari per atendre les necessitats de tot l’alumnat.

Animem a tota la comunitat educativa a unir-se a la mobilització del 10 d’octubre a les 11 h del matí davant el Departament d’Educació (Via Augusta, número 202-226, Barcelona) i a organitzar-nos en assemblees de centre i de zona per aconseguir una educació inclusiva de veritat. Només mantenint la pressió al carrer i l’organització a les escoles podrem forçar el Departament a una negociació real.

#LaClasseTreballadoraDefensemLaNostraEscola.    

#100% ESCOLAPÚBLICA.

#MésRecursosPerALaInclusió.