Criteris per a les estades a les empreses de l’alumnat de formació professional

nota_informativa_fp_dual_fct_v19-rev.pdfResolució de la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial referida a l’alumnat dels ensenyaments professionalitzadors que no puguin realitzar el total d’hores d’estada a l’empresa per causa preventiva relacionada amb el COVID19 durant el curs escolar 2019-2020.

– S’ofereixen diverses opcions segons els diferents ensenyaments amb l’objectiu que l’alumne pugui obtenir el títol en finalitzar el curs i continuï amb la seva formació o incorporació al món laboral

– Fa referència a l’alumnat d’FP que fa Formació en Centres de Treball (FCT), al de la modalitat dual, d’ensenyaments esportius, d’arts plàstiques i disseny, d’arts escèniques, i de mobilitat internacional

El Departament d’Educació, a través d’una resolució, ha establert els criteris d’orientació per al professorat per tal que pugui regular les pràctiques a les empreses de l’alumnat dels ensenyaments professionalitzadors, aturades a causa del COVID-19. D’aquesta manera, vol assegurar que l’alumne que cursa aquests estudis pugui obtenir el títol en finalitzar el curs, i així poder continuar amb la seva formació i/o incorporació al món laboral.

Els criteris de regulació de les pràctiques en empreses enfront la nova situació incidirà en l’alumnat d’FP que fa la Formació en Centres de Treball (FCT), d’FP en la modalitat dual, d’ensenyaments esportius, d’arts plàstiques i disseny, d’arts escèniques, i de mobilitat internacional i Erasmus. La flexibilització es concreta en funció de les característiques de cadascun dels ensenyaments.

Formació en Centres de Treball (FCT)

Atès que la suspensió de les pràctiques impossibilitarà realitzar les hores mínimes establertes per a cadascun dels ensenyaments professionalitzadors, la direcció del centre educatiu es pot plantejar alguna de les dues possibilitats seqüenciades:

1 Flexibilització de l’estada a l’empresa: ja sigui augmentant el nombre d’hores diàries d’FCT -fins un màxim de 8-; augmentant el nombre de dies; o allargant el període de pràctiques durant el juliol. Es farà sempre tenint en compte el calendari escolar i l’establert a la normativa.

2 En cas que no es pugui aplicar la flexibilització, es duria a terme la substitució de l’estada a l’empresa per un mòdul integrat: En cas que l’alumnat no pugui fer les pràctiques a l’empresa, aquestes es poden substituir per un “mòdul integrat”. Aquest estarà format per les hores mínimes del mòdul de projecte més les hores mínimes del mòdul d’FCT, que estableix el real decret de mínims dels títols corresponents.

També es concreten les mesures pels casos on l’alumnat hagi fet una part de les hores de pràctiques d’FCT; i pels que encara no les hagin començat a fer.

FP en modalitat dual

En la situació actual es recomana als centres educatius que proposin a les empreses i alumnat que cursen la modalitat dual la suspensió de l’acord formatiu, a l’espera de reprendre l’estada. Aquest fet no implica l’extinció de l’acord formatiu, sinó que s’actua igual que amb la resta de treballadors de l’empresa. També es pot optar per modificar l’activitat de l’alumne a través del teletreball amb acceptació de les parts, si es comunica el canvi al centre educatiu i es garanteix el seguiment del tutor o tutora d’empresa.

Pel que fa a l’avaluació:

Es podrà considerar una reducció addicional de les hores inicials a l’estada a l’empresa, fins a un mínim de 660 hores realitzades, que correspon amb el 33 % del total d’hores del cicle formatiu.

Si un alumne no l’ha pogut completar i ha fet menys de 660 hores, podrà reconèixer les hores d’FCT amb les hores que hagi realitzat del mòdul de dual en proporció 1:1. En aquest cas, l’alumnat deixarà de tenir la condició d’FP dual i cursarà l’FP ordinària i, per tant, podrà completar el cicle formatiu.

Alumnat de mobilitat internacional i Erasmus

Se suspèn la mobilitat internacional temporalment fins que finalitzi l’actual situació d’alarma. L’alumnat podrà fer l’estada a l’empresa en modalitat de teletreball, en el cas que ja hagi iniciat l’estada, o bé què no hagi pogut tornar a Catalunya, i l’estada no hagi quedat suspesa en el país de destí.

Els criteris també tenen en compte, en la situació actual d’excepcionalitat, que poden sorgir casos on no serà possible aplicar les mesures anunciades. És per aquest motiu, i amb l’objectiu de no perjudicar a cap alumne, que s’autoritza la junta d’avaluació a prendre les decisions oportunes, valorant les possibilitats de completar els horaris previstos a les diverses vies disponibles.