Manifest de l’assemblea de treballadors/es de l’Institut La Bastida

Els treballadors i treballadores de l’institut la Bastida de Santa Coloma de Gramenet, organitzats en assemblea, comparteixen un manifest per donar a conèixer la realitat de la precària situació que patim en aquest inici de curs.

Fem difusió per a que aquest manifest pugui ser un punt de partida per sumar més gent a la denúncia de la situació actual, on només organitzant-nos podem recuperar el seny que fa temps que ha perdut el Departament d’Educació.

També mostren el seu suport al Terra Roja, on tot i haver pactat un pla d’obertura amb tota la comunitat, han vist com inspecció eliminava la seva proposta sense fer una anàlisi de la mateixa. Models com el del Terra són els camins a seguir per garantir, de veritat, la realització d’una feina segura als centres públics.

manifest_institut_la_bastida.pdf

Manifest sobre obertura de centres

L’assemblea de treballadors/es de l’Institut la Bastida considera que, malgrat la difusió que n’està fent el Departament d’Educació als mitjans de comunicació, les condicions no són òptimes per obrir el centre. Denunciem els següents punts com eixos principals per millorar:

L’elaboració dels plans d’obertura de centre ha recaigut fonamentalment ens els equips directius del centres, sense una aportació rellevant de recursos d’espais o professorat, ni un acompanyament tècnic especialitzat en la situació de pandèmia o de prevenció de riscos laborals. Amb previsió i més recursos es podrien haver plantejat alternatives de formació que garantissin la salut de la comunitat educativa i la qualitat de l’educació que mereix l’alumnat.

● En concret, en el nostre centre, les mesures de seguretat i higiene són insuficients: els espais són reduïts, limitats i en alguns casos amb mala ventilació. El Departament només ha dotat al professorat amb 10 mascaretes (5 quirúrgiques i 5 de tela) per tot un trimestre lectiu. Cal remarcar que les mascaretes higièniques només son efectives durnat 4 hores, per tant, hauríem de fer servies 2 al dia i només en tenim 5. Per altra banda, les ràtios es mantenen altes. Així doncs, ni es compleixen les recomanacions sanitàries, ni de ventilació.

Amb aquestes condicions, en els desplaçaments i els canvis d’aula és molt previsible que es donin aglomeracions que tampoc respectaran les recomanacions sanitàries. És una situació que ve de lluny, doncs portem anys per sobre de la capacitat física del centre. Malgrat això, considerem que el Departament d’Educació no ha pres les mesures imprescindibles per garantir la seguretat de l’alumnat i de tota la comunitat educativa.

La plantilla docent prevista és insuficient per poder plantejar canvis organitzatius com reduir ratios o separar grups en espais diferents. Amb l’agravant que encara està pendent cobrir baixes de persones de risc, previstes des del juny; i d’altres que encara cal acabar de tramitar. Comencem el curs amb previsió de poc professorat i amb menys del que hauríem de ser.

D’altra banda, ens trobem amb persones de risc (embarassades) que segueixen exercint la seva feina donat que no li han atorgat la baixa.

● El pla d’obertura de centre ha estat aprovat a 1 dia laboral de començar el curs, sense poder atendre les inquietuds i dubtes del professorat. Comencem el curs amb molta precipitació i molta incertesa. Les indicacions encara no són clares i queden per concretar molts detalls del dia a dia del centre que encara no sabem com es gestionarà.

● En el cas de confinament parcial o total del centre serà necessari un bon equipament informàtic de l’alumnat per no agreujar l’esquerda digital i econòmica que ja pateixen algunes de les famílies del centre. A dia d’avui, l’alumnat no disposa d’aquests equipaments en molts casos. D’altra banda, la connexió a internet no sempre és optima amb els seus dispositius. Així mateix, el centre i el professorat no disposa de l’equipament necessari per desenvolupar la formació telemàtica. Durant el passat confinament, el Departament d’Educació va aprofitar-se del material personal que el professorat tenia a casa seva: els seus ordinadors, la seva connexió a Internet, etc. Malgrat tots els mesos que han passat, la situació continua sent la mateixa. En cas de treball telemàtic, és responsabilitat de l’empresa -en aquest cas, el Departament d’Educació- proveir el seu personal de les eines que necessiti per a fer aquest treball.