Carta oberta als equips directius dels centres educatius públics de Catalunya

carta_direccions.pdfAquest article és una denúncia de les males praxis del Departament d’Educació vers les direccions dels centres públics. I un intent per convidar-les a no mossegar l’ham.

Preàmbul: Fa molts anys que el Departament d’Ensenyament impulsa un model de direcció als centres públics que es situï del costat de les seves polítiques de privatització i les potenciï al si dels centres. El discurs i l’estratègia han estat sempre els mateixos: convèncer les direccions dels centres que han d’actuar com a caps de personal d’una empresa privada i treure el màxim rendiment de la seva plantilla. Un cop assumit aquest paper per part de les direccions, un cop convençudes que és així com milloraran els resultats de l’alumnat que atenen, ja han mossegat l’ham. I desempallegar-se’n no és fàcil.

Nus (Situació): La realitat és que la intenció clara del Departament és utilitzar les direccions dels centres públics per legitimar, des de dins dels centres, les polítiques de retallades i de privatització que s’estan duent a terme de manera evident i descarada. Sota l’embolcall enganyós de dotar les direccions dels centres de més poder de decisió i de gestió, trobem la realitat que, ens molts casos, s’està traduint en un dia a dia cada cop més complicat d’afrontar perquè falten mans. També en una enorme pressió sobre les direccions perquè facin el que puguin amb el que tenen; pressió que, com no pot ser d’una altra manera, acaba recaient sobre les esquenes i la salut dels i de les docents.

Desenllaç: Des de CGT Ensenyament emplacem les direccions dels centres a NO JUGAR el paper que l’administració els està convidant a fer perquè jugant-lo legitimem les seves polítiques. Polítiques que empenyen la pública a un paper subsidiari i que degraden les nostres condicions de treball de manera premeditada per afavorir la fugida d’alumnat a la privada. Aquest és el seu pla, i PARTICIPANT-HI ENS ESTEM IMMOLANT.

Mirem cap a una altra banda quan ens conviden a nomenar les substitucions a dit, perquè el que realment ens ajudarà en aquest tema és que ens enviïn la persona substituta des del primer dia de baixa del titular. Emplacem l’Administració a trobar aquell docent amb una formació i/o experiència molt particulars, i no singularitzem places. Emplacem les inspeccions a fer la seva feina i aportar solucions quan hi hagi alguna deficiència en la praxi d’algun docent i pressionem perquè les primeres solucions passin per donar suport i formació a aquell docent. Perquè acceptant el seu joc també accepteu la lletra petita: si les coses no surten bé és culpa vostra, perquè “no sabeu treure profit dels molts recursos i del poder de decisió que us donen”.

Potencieu el debat als vostres centres i permeteu que tot el professorat participi en la definició de què volem i què cal per aconseguir-ho. Ajudeu el vostre centre a caminar cap a un model de funcionament que ha estat cabdal en els èxits incontestables que ha conquerit l’escola pública al nostre país: un model democràtic i participatiu on el conjunt defineix el camí.